Putování za jídlem, Zajímavosti

Festival středomořských chutí a vůní.

Kampa Festival středomořských chutí a vůní 2012

Kampa Festival středomořských chutí a vůní 2012

Ráda bych se s vámi podělila o dojmy z festivalu středomořských chutí a vůní, dokud jsou nejčerstvější. A to doslova, z festivalu jsem se vrátila před pár minutami a hned sepisuji tento příspěvek, abych vás podnítila k jeho návštěvě. Festival probíhá celý víkend od pátku (7.6) do neděle (9.6) vždy od 10:00 – 20:00 na Ovocném trhu v Praze. A na co se tam můžete těšit a co by jste si neměli nechat ujít?

Festival jsem letos navštívila již po druhé. Hned jak se na internetu objevila zpráva o jeho konání, zapsala jsem si datum do diáře a netrpělivě očekávala chuťové zážitky, které mě zde čekají.

Loňský festival se konal na Kampě a musím uznat, že organizátory pravděpodobně osvítil duch svatý, když letošní festival uskutečnili právě na Ovocném trhu. Vzhledem k  ustálivším povodním, které by jinak mohli celý festival narušit – naštěstí se tak nestalo :o).

Nedočkavost na letošní zahájení zavinila hlavně atmosféra loňské akce. Nejen, že jsem za znění příjemné hudby navozující atmosféru středomoří popíjela dobré víno, ale také jsem zde poprvé ochutnala francouzskou specialitu – šneky s bylinkovým máslem.

Odpůrcům mořských „potvůrek“ jako jsou kalamáry, slávky apod., by se Francouzi rozhodně nezavděčili. Já osobně jsem ale byla lahodností této delikatesy okouzlena. Pravděpodobně to bylo mým přístupem: „Prostě to chci ochutnat, ať to bude jakékoli.“ Byla jsem připravená, že mě čeká co si žvýkačkového typu. To je možná důvod mého příjemného překvapení, kdy spolu s jemným ochucením bylinkového másla jsem si velice pochutnala. Tímto zážitkem si mě také naprosto získal festival středomořských chutí a vůní a já   nedočkavě vyhlížela dnešní datum v kalendáři.

Při ranním probuzení bylo hned poznat, že mě čeká příjemně strávený den, protože počasí se konečně umoudřilo a sluníčko se už brzy ráno pyšnilo na obloze. Krásného počasí jsme chtěli co nejvíce využít, proto jsme vyrazili hned po obědě, načerpat energii také z té slunné Prahy.

Dorazili jsme na místo, zašli za Stavovské divadlo a ocitli jsme se ve  Francie, Španělsku, Itálii, Řecku a Portugalsku – to vše na jednom místě. Pochopitelně moje první asociace – Šneci!! Kde mají šneky?? Musím vás zklamat, i já byla částečně zklamaná, letošní festival šneky nenabízí. Zklamání ale dlouho netrvalo, protože nabídka všech možných lahůdek od sýrů, plněné zeleniny, domácích uzenin, belgického nugátu, mořských specialit byla hojná. Strategie byla jasná – obhlídnou, kde co mají a pak se pustit do ochutnávání.

První naši ochutnávku jsme zahájili u stánku s mile vyhlížející slečnou ve slamáku ozdobený levandulí. Hned po pozdravu bylo patrné, že není Češka. Její přízvučné „r“ jí prozradilo, že francouzská vína jen neprodává, ale že Francouzka skutečně je. Našim přáním bylo lehce nasládlé víno. Slečna s levandulí nám bez zaváhání doporučila skleničku Sauvignon Rose s jemným ovocným nádechem a to se tedy trefila. Po celém obvodu festivalu jsou rozmístěny řady stolečků, kde si můžete víno vychutnat a toho jsme pochopitelně využili. Oceňuji vtipný nápad organizátorů, kteří umístili těsně před pódium i plážová lehátka k dotvoření atmosféry.

Jen u vína jsme dlouho nezůstali. Z loňského festivalu jsme si oblíbili pochutiny všeho druhu plněné krémovými a kozími sýry. Proto další cesta směřovala právě k tomuto stánku. Příjemná slečna nám přesně podle našeho přání i spolu s jejím doporučením namíchala tyto pochoutky a my se spokojeně vrátili zpět k našemu stolečku. Akorát začala hrát hudba kapely jejíž jméno jsem bohužel neudržela v paměti, ale důležité je, že dokonale dotvářela atmosféru k našemu ochutnávání. Každé nové sousto jsme pečlivě okomentovali, hlavně já na tom bazíruji, protože ráda sdílím příjemné zážitky s druhými a zajímá mne, zda to vidí stejně jako já či ne.

Víno bylo už vypito a trhem se linuly vše možné vůně, nám tedy nezbývalo nic jiného než se vrhnout na druhý lov. Hned při příchodu jsem zahlédla domácí bio francouzský cider (vlastně zkvašený jablečný mošt s různými stupni alkoholu). Druhá volba byla tedy jasná..

Na cideru jsem si skutečně pochutnala, je jemně syceny s lehkým nádechem jablek. Pokud se také chystáte na festival, doporučuji ochutnat cider u stánku nejblíže ke Stavovskému divadlu, obsluha je ochotná, vše vysvětlí a před rozhodnutím o koupi vám pochopitelně nabídne ochutnávku. No a co si k tomu dát dobrého? Jelikož už nějaký ten čas od slaných pochoutek uběhl a náš pitný režim se odvíjel na nasládlé vlně, byla chuť na sladké.. Jak by mohl člověk odolat stánku s belgickým nugáte, kde obsluhuje zřetelně česky mluvící Belgičanka a její výhradně francouzsky mluvícím kolega. Již na dálku s úsměvem nabízejí  sladce vonící nugát s vše možnými příchutěmi – pistácie, mandle, karamel, čokoláda… Čokoláda? Beru čokoládu! Za znění francouzštiny popadl prodejce obrovské kolo nugátu, odsekl mi z toho kousek a kostrbatě česky mi popřál dobrou chuť. A ta skutečně byla. Než jsem se vrátila už byla na stole druhá láhev cideru, ne ze stánku u Stavovského divadla, ale opět jsme se věrně vrátili ke slečně s levandulí (stánek přímo naproti pódiu). Její cider nebyl tak sladký, spíše přírodní chuti, ale také vynikající.

Sluníčko stále svítilo, hudba hrála, vál lehký vánek a náš apetit s narůstající atmosférou (možná pod vlivem cideru) také rostl. Následovaly pečené krevetky, které vám upeče sám šefkuchař rybí resturace sídlící nedaleko Jungmanova náměstí. Než se krevetky opekly, byl čas prohodit pár slov s panem šéfkuchařem – velice výřečný pán. Dozvěděla jsem se, že ještě do 40 let  nejedl ryby a nyní vlastní rybí restauraci. To jsou ty životní paradoxy. Při čekaná mi ještě nabídl ochutnat bujabézu, což je vynikající jemně nasládlá rybí polévka a s pozváním do jejich restaurace jsem si odnášela vonící, čerstvě udělané krevety.

Ochutnávání jsme zakončili v Itálii spolu domácím prosciuttem. V okamžicích jsem se skutečně cítila jako na dovolené, atmosféra festivalu je díky zahraničním prodejcům skutečně autentická.

Nenechte si festival ujít a budu ráda, když se v komentářích pod tímto příspěvkem se mnou podělíte o své chuťové zážitky.

Normální

Každý komentář je vítán

